"کیفیت" دستیابی به بالاترین حد استاندارد در مقابل  تقلبی بودن است
"کیفیت" دستیابی به بالاترین حد استاندارد در مقابل  تقلبی بودن است

"کیفیت" دستیابی به بالاترین حد استاندارد در مقابل تقلبی بودن است

سالخوردگی آغاز جوانی دوباره


زیبایی شانسی نیست



خوشبختانه  دغدغه از دست دادن بخشی از زیبایی در اثر کهولت سن، دیگر جزو مشکلات بدون راه حل نیست زیرا امروزه کارخانه‌های سازنده مواد دارویی- زیبایی، بیشترین توجه را به گروه سنی پنجاه ساله دارند و باید گفت، اگر کسی خودخواسته از این محصولات استفاده نکند، گناهش به گردن خودش است!

 زیبایی شانسی نیست

تا چند سال پیش، زنان بالای 45 سال به غیر از بعضی مواد ضدچروک چیزی برای استفاده نداشتند اما این روزها قفسه‌های وی‍ژه‌ای برای این افراد در فروشگاه‌های دارویی-بهداشتی موجود است. در نتیجه، هر روزه محصولات بهتری بر اساس نیاز پوست این افراد در بازار عرضه می‌شود.

 

اسیدهای میوه ممنوع!

امروزه متخصصان زیبایی طرفدار مواد لایه‌بردار هستند یعنی موادی که لایه مرده پوست را برمی‌دارند. اسیدهای میوه و AHA (آلفاهیدروکسی اسیدها) باعث لایه‌برداری و پوسته شدن پوست می‌شود. این مواد سرعت نازک شدن پوست را به طور طبیعی افزایش می‌دهد بنابراین در سنین بالا که پوست خودبه خود نازک می‌شود، نیازی به ساییدن پوست به وسیله مواد لایه بردار نیست.

 

این روزها متخصصان، بیشترین توجه را به موادی دارند که باعث نگهداری و طولانی کردن عمر سلول‌ها در لایه‌های شاخی پوست یا همان خارجی‌ترین لایه پوست شود. بافت نگه دارندۀ پوست زیر لایه شاخی قرار دارد و با این مواد تلاش می‌کنند پوست را محکم نگه دارند و حالت کشسانی پوست را کم کنند.

 

امروزه بیشترین و آخرین فناوری‌ها به منظور تحریک سیستم دفاعی پوست به کار می‌رود تا طی آن مواد ضد پیری در خود پوست ساخته شود. تحقیقات نشان می‌دهد بعضی مواد کاملا گیاهی، سرشار از این خواص هستند مانند دانه انگور، انجیر، تخمه آفتابگردان، سیب، عرق گل سرخ (گلاب طبیعی)، گردو و آب.  

 

مواد ضروری ضدپیری

آنتی اکسیدان‌ها، سرامیدها، کلاژن، الاستین، آنزیم، اکسیژن، پپتیدها، چای و ویتامین A از جمله موادی هستند که پیری را به تعویق می‌اندازند یا متوقف می‌کنند بنابراین وقتی نامی از آنها در کرم یا خوراکی‌ای دیدید اندکی تامل کنید:

 

 آنتی اکسیدان‌ها: از جمله موادی که در مقابل پیری مانند سد عمل می‌کنند، آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین E، ویتامین C و بتاکاروتن هستند. این مواد به راحتی در خوراکی‌های گیاهی یافت می‌شود و اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

 

سرامیدها: این چربی‌ها باعث رطوبت رسانی و ثابت نگاه داشتن ساختار پوست می‌شود.

 

کلاژن (Collagen): این مرطوب کنندۀ فوق العاده، سال‌هاست در محصولات زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

الاستین (Elastin): الاستین نیز، مانند کلاژن به طور طبیعی در پوست وجود دارد و باعث حالت کشسانی و ارتجاعی پوست می‌شود. هنگامی که این ماده در کرم موجود باشد، پروتئین آن باعث تقویت و نگهداری رطوبت محافظ لایه‌های پوست می‌شود.

 

آنزیم( Enzyme): این پروتئین گیاهی، لایه مرده پوست را دربر می‌دارد و باعث تقویت پوست می‌شود. اثر آن از آلفاهیدروکسی اسیدها ملایم‌تر است.

 

اکسیژن(Oxygen): این ماده نیز به تازگی در کرم‌ها وجود دارد اما تاثیر عمقی آن هنوز کاملا مشخص نشده است.

 

پپتیدها(Peptides): این اسیدآمینه با تحریک تولید بعضی مواد ضروری پوست، مانند کلاژن باعث تقویت فعالیت غدد مترشحه پوست می‌شود.

 

چای(Tea): به برکت آنتی اکسیدان فنُل، چای(به ویژه چای سبز) هر روز بیش از پیش، توجه علم را بر می‌انگیزد. چای را در انواع کرم‌های بدن نیز می‌توان یافت.

 

ویتامین A: این ماده اغلب همراه رتینول Retin-A است. هرچند استفادۀ خودسرانه آن عوارض جانبی به دنبال دارد اما مشتقات ضعیف‌تر آن به نام رتینیلز Retinyls در بسیاری از انواع کرم‌های ضد پیری موجود است.

 

 

 

چین و چروک را کنترل کنید




نخستین کار این است که بپذیرید، چین و چروک‌ها وجود دارند!

 گذشت زمان و اشتباهات گذشته، مانند قرار گرفتن بیش از اندازه زیر آفتاب، کشیدن سیگار و استرس وارد کردن بر خود، آثار خود را بر چهره شما گذاشته است. اما برای کم کردن آنها می‌توان این راه‌ها را امتحان کرد:

 

مرطوب کردن

دستور کار اول این است که همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. رطوبت کافی مهم‌ترین عامل پیشگیری از چین و چروک است. کرمی که با پوستتان سازگار است، تهیه کنید. صبح‌ها کرم محافظت کننده روز یا همان ضدآفتاب با SPF مناسب به صورت، گردن و شانه‌های خود بمالید. همواره توجه داشته باشید که رطوبت هوای اتاق برای پوست شما کافی باشد. اگر هوا خشک بود از دستگاه بخور استفاده کنید. اما همیشه با رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن دستگاه، مانع رشد باکتری‌ها شوید.

 

بازسازی و تحریک

دستور کار دوم این است که شب‌ها پس از آنکه مواد آرایشی را با یک شوینده مناسب به دقت از روی صورت خود پاک کردید و صورتتان کاملا تمیز شد، کرم ضد چروک مصرف کنید. این کرم را با نوک انگشتان، خیلی آرام به حالت دایره‌وار رو به سمت بالا روی پوست خود بمالید. همین کار را برای گردن و شانه‌هایتان نیز انجام دهید با این تفاوت که چرخش نوک انگشتان باید رو به پایین باشد.

 

اخم نکنید

بی‌تردید صورت دارای حالت از صورت کاملا بی‌حالت خیلی جذاب‌تر است. خیلی از افراد، هنگام حرف زدن با حرکت عضلات به صورت خود حالت می‌دهند اما این کار باعث به وجود آمدن چروک‌های عمیق به ویژه در پیشانی می‌شود که از بین بردن آن کار آسانی نیست. از دوستان و اطرافیان خود بخواهید هرگاه به صورت خود چین انداختید به شما تذکر دهند تا این عادت را ترک کنید. در عین حال هفته‌ای یک بار ماساژ صورت در سالن‌های زیبایی برای شما مفید خواهد بود.

 

توجه ویژه به لب‌ها

با بالا رفتن سن، لب‌ها چروکیده و نازک‌تر می‌شوند و گوشه لب‌ها افتادگی پیدا می‌کند. این کار از جذابیت انسان می‌کاهد اما امکان جلوگیری از این پدیده وجود دارد.

 

مرطوب کننده‌ها و پر کننده‌ها

تقریبا همه زنان دوست دارند برای جذابیت بیشتر، لب‌هایی گوشتالو و پر داشته باشند اما پیش از آنکه دست به عمل جراحی بزنید! از کرم‌های جوان کننده استفاده کنید. این کرم‌ها باعث نرمی و کاهش چین و چروک‌های عمیق اطراف دهان می‌شود.

 

آرایش لب‌ها

یکی از مشکلات آرایش لب‌ها هنگامی که سن زیاد می‌شود این است که رژ لب روی لب نمی‌ماند و اغلب دور دهان پخش می‌شود. بهترین راه برای پیشگیری از چنین حالتی، کشیدن خط لب با مدادهای مخصوص پیش از رژلب است. موم داخل مداد باعث جلوگیری از پخش رژلب در اطراف دهان می‌شود.

 

رژلب پررنگ استفاده نکنید چون چهره شما را خشن می‌کند. اگر رنگ پوستتان برنزه است از رژلب‌های قرمز روشن استفاده کنید و اگر دوست ندارید از رنگ‌های صورتی و نارنجی استفاده کنید.

 

قانون کلی این است که همیشه خط لب باید یک درجه پررنگ‌تر از رژلب‌تان باشد.

 

از چشمان خود مراقبت کنید

چشمان شما یا بهتر بگوییم حالت نگاهتان نخستین چیزی است که توجه دیگران را به خود جلب می‌کند و یکی از سرمایه‌های اصلی شما به شمار می‌آید. چشم‌ها همیشه ظریف‌ترین بخش صورت هستند که شایستگی توجه بیشتر را دارند.

 

اطراف چشم خیلی زودتر از دیگر نقاط بدن پیر می‌شود. پلک چشمان ما شبیه بال پروانه است. روزانه حدود 10هزار بار باز و بسته می‌شود و ضخامت پوست آن، یک دهم پوست بقیه نقاط بدن است پس باید بیشترین مراقبت‌ها از آن صورت پذیرد!

 

درمان پنجه کلاغی‌ها

شاید نتوانید از ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط اطراف چشم جلوگیری کنید. آنها اغلب به دلیل حرکات و شکل‌هایی که صورت به خود می‌گیرد به ویژه لبخند زدن یا خندیدن به وجود می‌آید. باید عادت کنید آنها را دوست داشته باشید چون در واقع این خطوط صورت، ثبت احساسات شما به مرور زمان بوده‌اند. خطوط نازیبا که نشانه اخم و خشم است اغلب در پیشانی هویدا می‌شود.

 

بعضی عوامل باعث بدتر شدن می‌شوند. سیگار، آفتاب و تنش عصبی وضعیت آنها را بدتر می‌کند. همیشه در مقابل نور شدید عینک‌های تیره دودی به چشم بزنید و هیچ وقت در مقابل نور شدید خورشید چشمان خود را جمع نکنید. اطراف چشم‌ها را با کرم‌های مخصوص تقویت دور چشم چرب نگه دارید و یادتان باشد، کرم‌های معمولی صورت برای این کار نامناسب و خشن هستند.

 

کرم‌های ویژه دور چشم را صبح و عصر با انگشتان به آرامی در اطراف چشم بمالید و با نوک انگشتان، آرام کمی ضربه بزنید تا کرم نفوذ کند. اگر محل زندگی‌تان خیلی گرم یا خشک است در بین روز هم از کرم دور چشم استفاده کنید.

 

بهبود کیسه‌های پف آلود زیر چشم

کیسه‌های پف آلود زیر چشم اغلب ارثی است اما تغذیه نامناسب می‌تواند وضعیت را بدتر کند. از مصرف زیاد نمک خودداری کنید. برای بهبود پف زیرچشم، از ماسک‌های خنک کننده که در یخچال نگهداری می‌شود استفاده کنید. البته می‌توانید کرم دور چشم خود را در یخچال نگهداری کنید. سرما باعث کاهش پف دور چشم می‌شود. اگر چشمان شما سرخ و متورم است از قطره استریل چشمی استفاده کنید.

 

ماسک چشم بگذارید

دو عدد چای کیسه‌ای(ترجیحا چای سبز) را پس از استفاده فشار دهید تا آب اضافه‌اش گرفته شود. سپس دراز بکشید و آنها را روی چشمان بسته خود بگذارید. سنگینی آنها روی پلک شما باعث رفع خستگی و در نتیجه شادابی چشمتان می‌شود. همچنین می‌توانید از دو تکه اسفنج پنبه‌ای که در شیر بسیار سرد مرطوب شده باشد برای رفع خستگی چشم‌هایتان استفاده کنید. این ماسک نیز بسیار موثر و مفید است.


منبع: sibara.ir